Nikon COOLPIX S6300 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon COOLPIX S6300 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

FlexMind 01-12-2013
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 zwart

Erg teleurgesteld in de kwaliteit van de fotot's. Wij hebben hiervoor een canon Powershot S50 gehad met 50 megapixels. De foto's van dit beestje waren vele malen beter en scherper dan van deze Nikon met 16 megapixels. Merk waardig dat ik de foto's niet haarscherp vind en darbij wanneer ik ze opblaas al heel snel de details zeer matig vind.

FlexMind 03-12-2013

Klopt hoor Nikon heb ik goed ingesteld. De Powershot S50 was idd indertijd ca. 500 euro. Dat is echter wel zo'n 9 jaar geleden. Filmpjes zijn idd erg goed. Zoals ik al zei ik vind de foto's (scherpstelling?)tegenvallen gezien de 16 mp.

basmandje 02-12-2013

Heeft u wel de fotokwaliteit op '16MP / 4608x3456 ★' gezet?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem voornamelijk gebruik voor video (zeer goeie HD kwaliteit), maar de foto's die ik maak zijn naar mijn mening van goede kwaliteit.

Het is natuurlijk wel zo dat dit een relatief goedkoop dingetje is en de S50 zo te zien niet. Ik heb in een ver verleden ook een Powershot gehad (Pro90) en die was ca. 900 euro nieuwprijs, met maar 2.6MP. Maar geen enkele gemiddelde 8MP camera kon er tegenop.

CvdB91 05-07-2013
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 rood

Na veel goede verhalen over Nikon besloot ik deze mooie, compacte camera te kopen bij BCC. Ik heb er nog niet zo veel foto's mee gemaakt, omdat ik hem pas na mijn vakantie heb gekocht. De foto's die ik met deze camera maak zijn over het algemeen mooi! Echter, er zitten een aantal foto's bij die ik steeds opnieuw van een object of moment moet maken, omdat de camera naar mijn idee slecht scherpstelt. Ik heb dit ervaren toen ik de camera net had, maar toen dacht ik dat het aan mezelf lag tijdens het fotograferen. Na een tijd, toen ik de camera weer meer ging gebruiken, merkte ik dat de camera vaker niet scherpstelde. Dat was het moment dat ik terug ben gegaan naar BCC, nu 2,5 maand geleden. Ben de camera toen zo'n vier weken kwijt geweest omdat deze naar Nikon werd verstuurd. Bij het ophalen was de camera volledig gecheckt en waren er onderdelen vervangen! Goed dat ze dit doen, maar raar omdat ik hem niet vaak gebruik. Nu, 1,5 maand na de reparatie heb ik weer slechte foto's die niet scherp zijn. Helaas loopt mijn garantie bijna af, omdat ik de camera vorig jaar (2012) in juli heb gekocht. Ik denk dat ik binnenkort maar weer terugga en hopelijk mijn camera terugkrijg die wél werkt naar behoren.

Buiten dit uitvoerig omschreven minpunt ben ik tevreden over de Nikon Coolpix S6300 als 'handige' camera. Hij is makkelijk in gebruik, de batterij gaat lang mee en er zitten veel bruikbare functies op.

Marijepije23 27-05-2013
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 zilver

Er zitten zeker leuke mogelijkheden op deze camera. Vooral de panorama foto's zijn erg leuk. Maar ik vind de kwaliteit van de foto's nogal tegenvallen.

Het scherpstellen gaat ook niet echt lekker. Je ziet 'm scherpstellen op een bloem dichtbij maar zodra je afdrukt heeft hij toch scherpgesteld op de achtergrond. Het bloemetje op de draaiknop zou volgens het boekje moeten helpen, maar dat geeft geen enkele indicatie op het scherm.

Hiervoor heb ik ruim 7 jaar veel plezier gehad van mijn Samsung digimax S500, ik denk niet dat ik het zolang uit houdt met de coolpix.

Ook het feit dat je de batterij vrij snel (een paar uur) moet opladen is een tegenvallen. Bij de samsung kon ik altijd een paar AA-batterijen in de oplader zetten en die in mijn jaszak meenemen. Gezien de hoeveelheid foto's die ik ermee gemaakt hebt - gekregen vlak na de geboorte van mijn zoontje... - is het geweldig dat die het zolang heeft volgehouden. Ik zie dat met de coolpix wat somber in.

Jammer, want de opties zijn leuk. Maar ik kan altijd een betere camera kopen en deze aan mijn zoontje geven voor zijn 8e verjaardag. Die zal daar zeker leuke foto's mee kunnen maken.

Marije

john9 19-05-2013
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 zilver

Na een paar foto's (ongeveer 15) en een paar filmpjes begon hij ineens raar te doen. Eerst wilde de lens niet meer open. Na enekle keren proberen ging het wel maar sloot na de melding lensfout zelf weer af. Terug naar de BCC winkel waar ik hem precies 2 maanden geleden gekocht had. In plaats van direct een nieuwe te geven stuurden ze hem op : 4 weken wachten !!!
Nooit meer iets bij BCC kopen dus.
Dat een camera het na 2 maanden zo af laat weten vind ik een zeer slechte zaak. Kortom : Geen BCC meer en geen Nikon meer !

john9 31-05-2013

Geen reactie van BCC (had ik ook niet verwacht doordat een servicemedewerker van BCC zelf na contact via de site had aangegeven een wachttijd van 4 weken heel normaal te vinden).Wel van Nikon zelf, die heel erg service gericht reageerde door te stellen dat de maximale repararieduur 2,5 dagen is. Even rekenen : gebracht 13 Mei. Op BCC site was de camera vanaf vrijdag 24 Mei gerepareerd en opgestuurd naar de BCC winkel. Donderdag 30 Mei was de status nog hetzelfde.Na een boze reactie hierover op de BCC site kwam 'savonds de telefonische melding dat de camera klaar lag.Vreemd niet?
Dus voortaan wel een Nikon maar absoluut geen BCC meer want :
zelfde pricing als elders maar absoluut nooit meer naar BCC door de erg lage service.

Officiele reactie van Nikon Nederland 21-05-2013

Beste John9, spijtig te horen dat je problemen hebt met de camera hebt. 4 weken vinden wij ook te lang. Graag ontvangen wij een mailtje rechtstreeks naar Nikon NL met daarin het serienummer van de camera. Wij kunnen dan enig onderzoek doen en zullen dan z.s.m. contact met je opnemen.

Nikon Netherlands

T. van Wynen 22-05-2013

Deze camera staat ineens, vrij nieuw, volop te koop op Marktplaats, is meestal geen goed teken. Wat mij op viel was dat het display slecht zichtbaar is in felle zon (op vakantie, in Nederland schijnt de zon niet zo vaak meer)

Wendy1980 27-10-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 blauw

Mooie handzame camera, supersimpel in het gebruik. Je kunt weinig zelf instellen, maar er zijn veel verschillende voorkeuzes mogelijk en ook een automatische stand die prima werkt. De selectieve kleuroptie vind ik zelf een heel leuk speeltje.
Filmpjes maken kan ook nog, en de kwaliteit is best goed voor zo'n klein fototoestelletje. De accu houdt het aardig lang uit en is met een paar uur ook weer opgeladen.
Het scherm is best groot voor zo'n klein dingetje en je kunt je eigen foto's er goed op terugkijken.

Paar minpuntjes:
De kleuren zijn af en toe wat flets, een vriendin maakte dezelfde foto's als ik met haar smartphone en haar kleuren waren veel meer sprekend (blauwe luchten, rood gesteente etc.).
Filmpjes zijn met geluid, maar bij het afspelen op mijn computer houdt na een tijdje het geluid op en gaat het filmpje stilletjes verder. Maar ik weet niet of dat aan de camera of aan mijn computer ligt (of aan mij uiteraard).

Conclusie: voor niet al te veel geld een leuk cameraatje, makkelijk in gebruik, genoeg mogelijkheden voor huis-, tuin-, en keukenfoto's en met een hip uiterlijk door z'n stralende blauwe kleurtje.

T. van Wynen 22-05-2013

Handzame camera? Hij is ouderwets zwaar 160gr en dik 2.6mm. Dat is niet meer van deze tijd.

JAleida 24-08-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 blauw

Ik heb een paar dagen geleden deze blauwe Nikon Coolpix s6300 gekocht. Het allereerste wat me opviel is dat deze camera een beetje een paarse gloed heeft. Het lijkt alsof het een paarse camera is, maar dit komt alleen door de lichtinval. Wanneer je m anders in het licht houdt, is de camera net zo blauw als op de plaatjes van internet.
Natuurlijk ging ik er gelijk mee aan de slag. Het is een heel gemakkelijk toestel wat je zo onder de knie hebt. Je hoeft eigenlijk het boekje niet te lezen. De camera maakt supermooie foto's, heel scherp en er zijn allerlei leuke functies. Ik denk dat ik de functie ' selectieve kleur' het leukst vind. Dat is dat je een kleur kunt instellen en dan op de foto is alles in zwart wit, behalve de kleurtinten die je hebt aangegeven blijft in kleur. Heel gaaf! `er zitten heel veel mogelijkheden op deze kleine camera, maar ook hiervoor geldt, je kunt t allemaal vinden zonder boekje!!
`de vormgeving vind ik bijzonder goed gelukt, de camera is niet te dik en niet te dun waardoor je gewoon iets stevigs in je handen hebt wat er niet zomaar tussendoor glipt. ook de knopjes zijn handig gemaakt. er zit een draaiwieltje aan waardoor je gemakkelijkd oor al je foto's en opties kan scrollen. Wanneer je de camera voor het eerst uit de verpakking haalt en ermee begint, maakt het een irritant geluidje bij elke handeling die je verricht. Maar bij ' instellingen' kun je dit zo weghalen. ook kun je het sluitergeluid bepalen. Ohja, dat is nog wel een puntje: waneer je er foto's mee maakt denk je misschien dat ze niet scherp zijn, dit komt omdat er een HiSpeed geheugenkaartje in moet. Ik heb er zelf 1 van SanDisk extreme 8GB, en nu maakt hij superfoto's!
KOrtom: een superfijne camera met meer opties dan je zult denken! Ik zou m iedereen aanraden!

Doooo 05-10-2012

Ook ik heb deze camera aangeschaft, ik keek er erg naar uit hem uit te proberen. Hij maakt betere fotos dan mijn oude camera maar ik vind ik kwaliteit eigenlijk wel tegenvallen. Vaak onscherp of wazig (ik wil mijn paard en hond erop vast leggen maar zodra zij gaan bewegen worden bijvoorbeeld de benen heel wazig) Ik ben daarom benieuwd hoe jullie de camera in hebben gesteld voor bewegende opjecten?

En de filmpjes kan ik niet afspelen op mijn computer, hebben jullie hier ook last van (gehad)?

RikG 30-06-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 zwart

Na wat batterij problemen met mijn Canon a590 was ik op zoek naar een andere compact camera. De wens was om de kwaliteit van mijn Canon 400D, maar handzamer dan mijn A590. Uiteindelijk is de keuze op de Nikon CoolPix S6300 gevallen (veel vergelijking sites zoals dpreview.com, snapsort.com, etc gebruikt). De uiteindelijke keuze heb ik gemaakt door in een fotowinkel zelf foto's met verschillende toestellen te maken. De S6300 is een kleine (en dus makkelijk mee te nemen) camera uit 2012 (waarin recente technologie gebruikt is) die HD kan filmen en een 10 optische zoom heeft.

De foto's van dit toestel zijn verbluffend. Het is natuurlijk geen spiegelreflex, maar het gaat wel dit richting op. Bij daglicht maakt deze camera strakke foto's en kan macro foto's maken die ik ook met mijn spiegelreflex kan maken. 's Avonds kan de camera prima foto's zonder flits maken. Aangezien de sluiter dan wel wat langer open blijft is een stabiele hand handig :-) Bij hogere iso waarden zou er ruis zijn, maar dit is minimaal (kun je ook niet verwachten bij deze prijsklasse). De stabilisator werkt goed, ook als er 10x zoom gebruikt wordt (tijdens een softbalwedstrijd kon ik van de spelers mooie close-up foto's maken). De foto's zijn qua kleuren anders dan Canon, maar ook erg mooi.

De mogelijkheden zijn voor mij meer dan voldoende. Je kunt uit veel foto modes kiezen. Handmatige instelling zijn niet aanwezig zoals ze bij Canon aanwezig zijn. Bij mijn vorige compact camera gebruikte ik dit nauwelijks, aangezien dat pas echt werkt bij spiegelreflex camera's. Het maken van 360 graden foto's werkt makkelijk. Het maken van foto's was even wennen (reageert anders dan Canon), maar werkt prima.

Samenvattend een goede allrounder die zijn geld dubbel en dwars waard is.

michelx 29-04-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 zwart

Onlangs afscheid genomen van m'n oude fujifilm digitale camera

Doordat deze digitale camera vrij nieuw is, zijn er nog niet echt veel recensies te vinden, maar ik heb toch de beslissing genomen om voor deze camera te gaan

foto's: de foto's wat deze camera schiet zijn scherp, gedetailleerd , ook bij het inzoomen blijfen de foto's helder en scherp.

video: een van de redenen waarom ik voor deze camera heb gekozen is omdat ik graag wou dat het mogelijk zou zijn om korte filmpjes te maken in full hd kwaliteit (1080p).
uiteraard heb ik deze functie ook getest en ben ik onder de indruk van de kwaliteit van het beeld. heb het terug gezien op m'n full hd scherm, het beeld is scherp en vloeiend. er is wel een klein minpuntje bij de fuctie inzoomen , als je helemaal inzoomt dan word het beeld een beetje wazig, maar als je echt wilt filmen moet je niet voor deze gaan, maar een echte video camera.

ik heb een Sandisk sdhc card 4gb extreme hd video class 10 erbij aangeschaft plus een extra accu.

de prijs/kwaliteit van deze camera is uitstekend.
je krijgt veel hi tech snufjes voor weinig geld.

Danny Smit 21-04-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX S6300 zilver

Sinds gisteren ben ik in het bezit van de Nikon Coolpix S6300. In tegenstelling tot mijn vorige toestel een Panasonic Lumix is dit toestel alleen op te laden met de batterij in het toestel en wordt er geen losse lader mee geleverd. Deze is wel apart te koop. Dit betekent voor het opladen wel dat je de camera op de lens zijde moet leggen wil je deze opladen, omdat de usb stekker aan de onderzijde in de camera gestoken moet worden. Het opladen van de batterij duurt ongeveer 3 uur en 50 minuten.

De handleiding is een snel start handleiding en behandeld de meeste onderdelen, maar wat bijvoorbeeld opvalt is dat de verschillende scene's die je per gelegenheid kunt selecteren zoals landschappen of portret foto's in het donker, niet afzonderlijk worden besproken. De camera is anderzijds dermate simpel in gebruik dat je hier gewoon een beetje mee moet experimenteren.

De camera ligt lekker in de hand, hij is niet te licht en niet te zwaar, maar voelt alsof je een degelijk toestel in de hand hebt. Het zoekscherm wordt redelijk snel vlekkerig en er blijft een soort van wit laagje op zitten welke je er wel af kunt wrijven met een doekje maar je blijft toch een soort van laagje zien. Dit is met name als het toestel uit staat en persoonlijk vind ik het niet erg storend. Dit zal niet alleen bij dit type toestel het geval zijn.

De bediening van de camera is erg eenvoudig. Er zitten niet te veel knoppen op en je selecteerd eenvoudig het de gewenste scene en bekijkt met een druk op de knop even eenvoudig de reeds gemaakte opnamen. De menu's kun je ook eenvoudig doorlopen middels het wieltje dat aan de achterzijde van de camera zit welke je uiteraard kunt draaien maar ook kunt indrukken om omhoog en omlaag te gaan in menu's dan wel naar links of naar rechts. Het selecteren van 1 of meerdere foto's om te wissen gaat ook erg eenvoudig. Wat mij betreft mag je zeggen dat deze camera erg eenvoudig in gebruik is. Je hebt dan ook geen mogelijkheden om handmatig instellingen te wijzigen, behalve dan de belichtingscompensatie welke je in elke scene nog aan kunt passen om hiermee de foto iets lichter of donkerder te laten worden.

De reden dat ik dit toestel met name heb gekocht is dat ik graag een toestel wilde dat goede foto's in het donker maakt. Ik heb dit gisteravond getest en ik moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben. Als ik het toestel bijvoorbeeld op een donkere camera richt en op automatische scene keuze ingesteld dan zou je aan de foto niet kunnen zien dat deze om 23.00 's avonds is genomen. Het lijkt wel overdag. Hartstikke mooi natuurlijk echter wil ik mijn avond foto's juist zo zien zoals ik een landschap of straat in de avond met mijn eigen ogen zien. De nachtportret en nachtlandschap scenes zorgen precies voor dit resultaat. De CMOS chip die in het toestel zit lijkt elk beetje licht te verzamelen en dit te gebruiken om een geweldige foto in het donker te maken, iets wat ik heel erg miste bij mijn Panasonic Lumix ( hoewel dit een ouder model is namelijk de FS5. Geen idee hoe dit bij de nieuwe modellen is).

Uiteraard kun je ook enkele effecten toevoegen bij het maken van een foto. Naast het gebruikelijke sepia, kun je ook kiezen voor soft, wat de foto een beetje een wazige gloed geeft en kun je natuurlijk nog in het zwart-wit fotograferen. Wat ik zelf echter een leuke optie vind is de selectieve kleur optie. Je kiest dan bijvoorbeeld de kleur rood, neemt een foto van een paar tomaten en alleen de tomaten zijn rood op de foto en de rest van de foto is zwart wit. Je selecteert dus eigenlijk van te voren in beeld de kleur die je naar voren wilt laten komen ( dit kan ook blauw of groen zijn bijv.) en alleen deze kleur wordt zichtbaar.

De macro stand op het toestel stelt je in de gelegenheid om mooie close ups te maken van kleine dingen welke mooi scherp in beeld komen terwijl alles er omheen wat waziger wordt.

Dan nog even het filmen in full-hd. Ik heb dit maar kort geprobeerd en het is ook niet de hoofd reden van mijn keuze voor dit toestel, eerder mooi meegenomen dat het kan. Laat ik dit erover zeggen. Het beeld is inderdaad prima zoals je van full-hd mag verwachten. Je kunt tijdens het filmen ook in en uit zoomen. Dit gaat niet erg snel en wat mij hieraan stoort is het feit dat je het klikken van het gebruik van de in- en uitzoom knop kunt horen bij het afspelen.

De camera is met een niet meegeleverde HDMI kabel direct op de tv aan te sluiten. Daarnaast is de meegeleverde usb kabel bedoeld voor het uploaden van je foto's naar je pc of laptop maar ook om aan te sluiten op de adapter om je camera via het stopcontact op te kunnen laden.

De camera is ook voorzien van een optie om 3D foto's te maken van 2 verschillende opnamen. Iets dat ik niet heb geprobeerd om dat ik geen 3D kan afspelen bij mij thuis.

Op de site van letsgodigital vind je ook nog een aardige review van dit toestel.

Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee. Makkelijk in gebruik, goede foto's bij dag en nog belangrijker bij nacht. Het duurt trouwens eventjes voordat de foto 'klaar' is als je nachtportret of nachtlandschap gebruikt. Het is net alsof de camera de foto eerst nog samen moet stellen voordat je het definitieve resultaat te zien krijgt. Het is dus niet zo dat je even snel een aantal foto's in het donker kunt schieten, maar het resultaat mag er dan ook wezen.

baldiron 11-06-2012

Hoi Danny,

Hele mooie review, prima gedaan.
Ondanks dat heb ik toch een vraagje.

Je schrijft dat hij in de nacht wel even tijd nodig heeft voor de juiste instelling e.d.

Als de foto maakt, hoe lang duurt het dan voordat je de volgende foto kan maken.
Voor zowel de nachtstand als de normalen stand overdag zou ik graag willen weten hoe lang hij er over doet voordat hij weer gereed is voor het volgende shot.
Alvast bedankt.

Groeten
Ronald

JW172 20-12-2012

Hoi Danny,
Bedankt voor de uitgebreide review!
Dat het bij avond- en nachtfotografie lang duurt, komt (w.s.) door de noise reduction. Er wordt ruis uit de foto weggehaald en dat kost even tijd.
Groet,
JW

jepa 24-06-2012

Hallo Danny,
Weet jij hoe dat heet bij Nikon dat je alleen voorgeprogrameerde kleuren kan kiezen.jouw vooorbeeld de tomaten
alvast bedankt groeten jeroen

B.B. 14-06-2012

Hallo Danny,

Ik heb ergens gelezen dat de macrofocus een minimumafstand heeft van 10cm. Wat is jouw ervaring hiermee? Ben je tevreden met het scherpstellen van objecten van zeer dichtbij?

Groeten B.

Jan abc 29-10-2012

Hallo Danny

Ik sta op het punt om deze camera aan te schaffen.
Je zegt over de accu dat het meer dan 3 uur duurt voordat hij weer vol is. Dit is lastig als je op dat moment wilt fotograferen.
Geeft de camera geen indicatie in het scherm weer van de laadtoestand?
Of moet de accu per se leeg zijn voordat je weer oplaadt?

mariannerosanne 12-06-2012

Dag Danny.

Vanmiddag deze camera gekocht en ik weet nu nog meer uit de camera te halen dank zij dit revieuw.
Dank je.
Gr. Marianne

Kees8765 27-06-2012

Er is 1 belangrijk nadeel van deze compact camera. De aan/uit knop kan ingedrukt worden, terwijl de camera in een hoesje zit in b.v. je jaszak. Dan wil de lens naar buiten komen, maar dat lukt dan niet. Het gevolg is dat dit loopwerk stuk gaat als dit enkele keren gebeurd is.
Garantie bij NIKON stelt niet veel voor. Men voert het beleid dat alle defecten jouw schuld zijn, tenzij je kan aantonen dat dit niet zo is. Op voorhand moet je onderzoekskosten betalen. Je belandt al gauw in een moeilijke discussie, en zit zo aan meer dan 100 euro reparatie kosten....
Voor een compact camera lijkt het mij een heel belangrijke eis dat de camera niet per ongeluk in je jaszak aan kan gaan, om bovenstaande reden.